Greek version of the web-siteEnglish version of the web-site                                       Ακαδημία Μαχητικής Τεχνολογίας Jeet Kune Do

Αρχική

Ακαδημία

Εκπαιδευτές

Jeet Kune Do

Filipino Kali

Kuntao Silat

Ομαδικά Τμήματα

Ιδιαίτερα Μαθήματα

Βιβλιοθήκη

Άρθρα

Τεχνικές

Σεμινάρια

Συχνές Ερωτήσεις

Επικοινωνία 

Filipino Martial Arts Athens Greece www.jkd.gr

 

Filipino Martial Arts Kali - Arnis - Eskrima

Φιλιππινέζικες Πολεμικές Τέχνες Κάλι - Άρνις - Εσκρίμα

Άρθρο του εκπαιδευτή Ευάγγελου Ζορμπά

 

Ιστορία των Φιλιππινέζικων Πολεμικών Τεχνών (ΦΠΤ)

Οι Φιλιππινέζικες πολεμικές τέχνες (FMA – Filipino Martial Arts) έχουν διάφορες ονομασίες όπως Arnis, Eskrima και Kali. Επίσης λιγότερο γνωστές ονομασίες είναι όπως: Estocada, Estoque, Fraile, Pagkalikali, Kalirongan, Kaliradman και Garote.

Η λέξη
Arnis (Άρνις) προέρχεται από την Ισπανική λέξη Arnes που σημαίνει πανοπλία, επίσης χρησιμοποιείται και η ονομασία Arnis De Mano (η πανοπλία του χεριού). Η τέχνη Arnis αναπτύχθηκε στα βόρεια τμήματα των Φιλιππίνων στην περιοχή Luzon και έχει πολλές ομοιότητες με την μοντέρνα ξιφασκία. Μία θεωρία εξηγεί ότι η τέχνη ονομάστηκε έτσι γιατί η στρατηγική της τέχνης ήταν να διεισδύσουν καίρια πλήγματα στα τρωτά σημεία της πανοπλίας των Ισπανών στρατιωτών. Οι Φιλιππίνες ήταν υπό την κατοχή των Ισπανών για αιώνες και οι κατακτητές δεν επέτρεπαν την εξάσκηση σε πολεμικές τέχνες. Έτσι οι Φιλιππινέζοι έκρυψαν τις τέχνες τους μέσα σε φόρμες χορού που ονομάζονταν Santikan, Sayaw και Moro-Moro και πραγματοποιούσαν προπονήσεις κρυφά το βράδυ υπό το φως του φεγγαριού. Για αυτόν τον λόγο σε πάρα πολλά εμβλήματα Φιλιππινέζικων συστημάτων απεικονίζεται το σύμβολο του φεγγαριού...

Η λέξη
Eskrima ή Escrima (Εσκρίμα) προέρχεται από την Ισπανική λέξη Esgrima που σημαίνει ξιφασκία. Η τέχνη Eskrima αναπτύχθηκε στα κεντρικά τμήματα των Φιλιππίνων στην περιοχή Visayas και χαρακτηρίζεται από την έντονη χρήση μονού ραβδιού (Solo Baston) και διπλών ραβδιών (Doble Baston).

Η λέξη
Kali (Κάλι) έχει πολλές και διαφορετικές ερμηνείες ως προς την ετυμολογία. Μία εκδοχή είναι ότι η λέξη Kali είναι μίξη των πρώτων συλλαβών της λέξης Kamot ή Kamay που σημαίνει χέρι ή σώμα και της λέξης Lihok που σημαίνει κίνηση, δηλαδή σωματική κίνηση. Μία άλλη εκδοχή είναι ότι η λέξη προέρχεται από την ονομασία του κυματιστού σπαθιού-μαχαιριού Kalis ή Keris ή αλλιώς Kris. Μία τρίτη εκδοχή είναι ότι σημαίνει η αδελφότητα της λεπίδας. Η τέχνη Kali αναπτύχθηκε στα νότια τμήματα των Φιλιππίνων στην περιοχή Mindanao και χαρακτηρίζεται από την χρήση σωματικής γωνιοποίησης στα χτυπήματα (Angulation), γεωμετρική κινησιολογία στα πόδια (Footwork) και χρήση λεπιδών (Daga). Από το 1596 μ.Χ. οι Ισπανικές αρχές απαγόρευσαν την εξάσκηση στην τέχνη Kali, οι ασκούμενοι σε αυτήν την τέχνη θεωρήθηκαν έκνομοι και τους δώθηκε η ονομασία Tulisanes (επικηρυγμένοι).

 

Academy Of Jeet Kune Do Fighting Technology Athens Greece

Μία θεωρία υποστηρίζει ότι οι Φιλιππινέζικες πολεμικές τέχνες (ΦΠΤ) επηρεάστηκαν αρχικά από την Ινδονησιακή πολεμική τέχνη Tjakalele μέσω της αυτοκρατορίας Majapahit από την Ανατολική Ιάβα, η οποία κατέκτησε όλο το Μαλαισιανό αρχιπέλαγος από το 1293 μ.Χ. μέχρι το 1500 μ.Χ., εξαναγκάζοντας την αυτοκρατορία Sri Visayan από την Δυτική Ιάβα να μεταναστεύσει στις Φιλιππίνες. Οι μετανάστες από την αυτοκρατορία Sri Visayan έφεραν μαζί τους στις Φιλιππίνες πολιτιστικά και οργανωτικά στοιχεία όπως: νομοθεσίες (Code of Kalantaw), το ημερολόγιο, γραπτή αλφάβητο, συστήματα μέτρησης μήκους και βάρους, Βουδιστική και Ινδουιστική φιλοσοφία και φυσικά πολεμικές τέχνες! Περαιτέρω οι πολεμιστές Bugis από την περιοχή Sulawesi, όπου προέρχονταν από την αυτοκρατορία Majapahit, εγκαταστάθηκαν στις νότιες Φιλιππίνες, στις περιοχές Mindanao και Sulu, φέρνοντας μαζί τους το σπαθί Keris (Kris). Έτσι οι ΦΠΤ έχουν αρκετές ομοιότητες με συστήματα Silat (Σιλάτ) καθώς και γενικότερα με πολεμικές τέχνες που εκτείνονται στο Μαλαισιανό αρχιπέλαγος (περιοχή ανάμεσα στην νοτιοανατολική Ασία και Αυστραλία) που περιλαμβάνει τις Φιλιππίνες, την Ινδονησία, την Σιγκαπούρη, Βόρνεο, Μαλαισία, Ανατολικό Τιμόρ και Παπούα Νέα Γουινέα.

Είναι ενδιαφέρον, να σημειωθεί, ότι στην ίδια χρονική περίοδο, υπήρχε η Κινέζικη αυτοκρατορία Luzon στον γεωγραφικό χώρο των Φιλιππίνων. Οι Κινέζικες τέχνες Kung Fu ή Chuan Fa επηρέασαν τις ΦΠΤ όπου ονομάστηκαν τοπικά
Kuntaw. Κατά την διάρκεια εμπορικών συναλλαγών μεταξύ Κίνας και Φιλιππίνων στην δυναστεία Tang (618-907 μ.Χ.) μετανάστευσαν Κινέζοι στρατιώτες από την περιοχή Hakka και έφεραν μαζί τους την τεχνοτροπία της πολεμικής τέχνης Kuntao... Επίσης ιστορικά οι Κινέζοι είχαν αποικίες στις Φιλιππίνες κατά την διάρκεια των δυναστειών Song (960-1127 μ.Χ.) και Ming (1402-1424 μ.Χ.).

Οι Ισπανοί εξερευνητές έφτασαν στις Φιλιππίνες στην περιοχή Visayas το 1521 μ.Χ., όπου σε μία ιστορική μάχη στο νησί Mactan, στις 27 Απριλίου 1521 μ.Χ., σκοτώθηκε ο Πορτογάλος εξερευνητής
Ferdinand Magellan (Φερδινάνδος Μαγγελάνος) από μία μικρή ομάδα αντίστασης των Φιλιππινέζων με αρχηγό τον Lapu-Lapu. Ο χρονογράφος του Μαγγελάνου, Antonio Pigafetta, έγραψε χαρακτηριστικά ότι οι Φιλιππινέζοι χρησιμοποίησαν, εναντίων των Ισπανών σε αυτήν την μάχη, μικρά ραβδιά από ξύλα τα οποία είχαν υποστεί σκλήρυνση μέσω μιάς διαδικασίας με φωτιά... Οι πολεμιστές του Lapu-Lapu είχαν ραβδιά, λόγχες, σπαθιά Kampilan και ματσέτες Bolo.

Η ονομασία
Philippines (Φιλιππίνες) προέρχεται από την έκφραση Philip's Pines (Τα πεύκα του Φιλίππου) και ήταν η ονομασία που δώθηκε από τον εξερευνητή Μαγγελάνο για το σύμπλεγμα των νησιών που ανακάλυψε προς τιμήν του Βασιλιά Φιλίππου του δεύτερου (King Philip II). Στο παρελθόν το σύμπλεγμα των νησιών των Φιλιππίνων είχε την ονομασία Maharlikas.

Ο κατακτητής (conquistadore) Miguel Lopez de Legazpi καθιέρωσε την αποικία των Ισπανών το 1565 μ.Χ. στο Cebu, στην περιοχή Visayas, όπου παρέμειναν ως ηγεμόνες μέχρι το 1898 μ.Χ.. Το 1899 μ.Χ. μέχρι το 1913 μ.Χ. διεξήχθη πόλεμος από τους Αμερικανούς και οι Φιλιππίνες παρέμειναν υπό την κατοχή τους ως Αμερικάνικη κοινοπολιτεία μέχρι το 1941 μ.Χ., από αυτό το χρονικό σημείο μέχρι το 1946 μ.Χ. ήταν υπό την κατοχή των Ιαπώνων.

Ήδη από τις αρχές του αιώνα ξεκίνησαν μεταναστευτικά κύματα από τις Φιλιππίνες προς την Χαβάη και προς τις ΗΠΑ στο Stockton της Καλιφόρνια, με αποκορύφωμα τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπου οι μετανάστες ξεπέρασαν τους 100.000, μαζί τους εκτός από τα ήθη και έθιμα, έφεραν και τις ΦΠΤ στις ΗΠΑ...

Οι ΦΠΤ μέσω του αποικισμού και της μετανάστευσης, είχαν μία συνεχή εξέλιξη και είναι πολύ λογικό να υπάρχουν σε αυτές τις τέχνες καταβολές Ινδονησιακές, Μαλαισιανές, Κινέζικες, Ισπανικές, Αμερικάνικες και Ιαπωνικές... Παραδείγματα επιρροής είναι η τεχνοτροπία
Espada Y Daga (σπαθί και μαχαίρι) προερχόμενο από την Ισπανία, η λεπίδα Kerambit προερχόμενη από την Ινδονησία, η μέθοδος με τα διπλά ραβδιά (Dos Manos Baston) αναπτύχθηκε για να αντιμετωπίσουν τα σπαθιά των Ιαπώνων κατακτητών, τεχνικές Ιαπωνικού Jujitsu ενσωματώθηκαν σε ΦΠΤ συστήματα στα βόρεια τμήματα των Φιλιππίνων, ένα μέρος της πυγμαχικής τεχνοτροπίας προέρχεται από τους Αμερικανούς...

Εκπαίδευση στις ΦΠΤ

Οι ΦΠΤ σχεδιάστηκαν στο να είναι εύκολες στην εκμάθηση! Οι τέχνες χρησιμοποιήθηκαν αρχικά για να εκπαιδευτούν απλοί χωρικοί, σε σύντομο χρονικό διάστημα, για μάχη εναντίων άλλων χωριών και ξένων εισβολέων. Δεν υπήρχε χρόνος ή λόγος για να διδαχτούν εντυπωσιακές τεχνικές ή τεχνικές που απαιτούσαν ειδικές δεξιότητες. Χρησιμοποιούσαν μόνο δεξιότητες που αποδεικνύονταν αποτελεσματικές και ήταν εύκολα να διδαχτούν. Οι άνθρωποι που μάθαιναν την τέχνη του Kali εξαρτιόταν στην αποτελεσματικότητα και απλότητα της τέχνης για την επιβίωσή τους! Συνήθως δεν ήταν ασκούμενοι πολεμικών τεχνών ή στρατιώτες, αλλά χωρικοί που έπρεπε να υπερασπιστούν την γη τους. Κάποιοι από αυτούς δεν είχαν καν φυσικό ταλέντο στην μάχη. Έπρεπε να γίνουν ειδήμονες ειδάλλως θα πέθαιναν στην μάχη. Όταν ένα χωριό ήταν υπό άμεση απειλή δεν υπήρχε χρόνος να διδαχτούν αναλυτικές και σύνθετες πολεμικές τέχνες. Με αυτόν τον τρόπο αναπτύχθηκαν αποδοτικοί γενικοί μέθοδοι και λύσεις στον συντομότερο χρόνο. Αυτή η φιλοσοφία της απλότητας εξακολουθεί ακόμα και σήμερα να είναι η βάση των ΦΠΤ.

Η Φιλιππινέζικη πολεμική τέχνη Kali έχει ένα πραγματικά ολοκληρωμένο πρόγραμμα αυτοάμυνας που εισαγάγει τον ασκούμενο (
Kalistas) σε 12 κύριες θεματικές περιοχές, όπως σε χρήση μονού ραβδιού, διπλών ραβδιών, ραβδί και μαχαίρι και άοπλες τεχνικές. Τα γυμνάσματα (Drills) διδάσκονται με ροή, χωρίς ιδιαίτερους περιορισμούς επιτρέποντας στον ασκούμενο να ενισχύσει την αίσθηση του χρονισμού (Timing), της ταχύτητας (Speed), της επίγνωσης (Awareness), της ισορροπίας (Balance), της ευκινησίας (Agility) και της αυτοπεποίθησης (Confidence). Συνηθισμένα αντικείμενα της καθημερινότητας γίνονται αποδοτικά εργαλεία αυτοάμυνας στα χέρια ενός έμπειρου ασκούμενου στην τέχνη Kali, για παράδειγμα μία ομπρέλα, ένα βιβλίο, ένα στυλό, τα κλειδιά, κτλ....

Σε σύντομο διάστημα στην τέχνη Kali ο ασκούμενος αποκτά βελτιωμένο συγχρονισμό ματιών-χεριών και ποδιών-χεριών, αυξημένα αντανακλαστικά, ευκινησία και κατανόηση της μηχανικής σώματος (
Body Mechanics) και των μοχλικών δυνάμεων.

Ο ασκούμενος γίνεται ταχύρυθμα ικανός σε άοπλη μάχη καθώς και σε ένοπλη μάχη! Μπορεί να χειριστεί και να αντιμετωπίσει σωστά τέσσερις κατηγορίες όπλων: Όπλα κρούσεως (Impact Weapons), Αιχμηρά όπλα (Edged Weapons), Εύκαμπτα όπλα (Flexible Weapons) και Αυτοσχέδια όπλα (Improvised Weapons).

Ο ασκούμενος ξεκινάει την εκπαίδευσή του στην τέχνη Kali πρώτα μαθαίνοντας να μάχεται με όπλα και προχωράει σε άοπλη εκπαίδευση μόνο όταν έχει φτάσει σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο χρήσης του ραβδιού και του μαχαιριού. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις περισσότερες Ασιατικές πολεμικές τέχνες που συνήθως η εκπαίδευση ξεκινά άοπλα και μετά από πολλά χρόνια περνάνε σε ένοπλη εκπαίδευση! Αυτό δικαιολογείται από την θεωρία του Kali ότι οι άοπλες κινήσεις αποκτούνται με φυσικό τρόπο ήδη από τις ίδιες ένοπλες ασκήσεις και τεχνικές, κάνοντας την μυική μνήμη (
Muscle Memory) ένα σημαντικό παράγοντα διδασκαλίας! Επίσης βασίζεται στο εμφανές γεγονός ότι ένας ασκούμενος με ένοπλη εκπαίδευση έχει σημαντικό πλεονέκτημα στην αντιμετώπιση ένοπλων επιθέσεων...

Ο ασκούμενος μαθαίνει αλληλουχίες τεχνικών ένοπλα και άοπλα, αυτή η θεωρία ονομάζεται κινητική αλυσίδα (
Motion Grouping), από την στιγμή που το όπλο είναι απλώς μία προέκταση του σώματος, οι ίδιες γωνίες (Angles) και κινησιολογία με τα πόδια (Footwork) μπορούν να χρησιμοποιηθούν ένοπλα και άοπλα. Αυτός ο λόγος είναι πιθανώς ιστορικός, γιατί οι πολεμιστές στις Φιλιππίνες πήγαιναν στην μάχη ένοπλοι και μόνο όταν έχαναν τα όπλα τους κατέφευγαν σε άοπλες τεχνικές.

Επίσης η εκπαίδευση περιλαμβάνει χρήση δύο όπλων, ένα ζευγάρι ραβδιά ή ραβδί και μαχαίρι, αυτού του είδους η εκπαίδευση στοχεύει στο να γίνει ο ασκούμενος αμφίχειρας και να μπορεί ανεξάρτητα να χρησιμοποιεί τα μέλη του με υψηλή απόδοση και ακρίβεια.

Η τέχνη της ραβδομαχίας (
Stick Fighting) είναι προτιμώμενη, γιατί το ραβδί έχει ως στρατηγική τα χτυπήματα και σύνθλιψη των οστών, με άμεσο αποτέλεσμα την εκμηδένιση της αξιομαχητικότητας του αντιπάλου και πρόκληση μηχανικών δυσλειτουργιών στο σώμα του! Ένα ραβδί στα χέρια ένος έμπειρου ασκούμενου ξεπερνάει σε ταχύτητα τα 140 χιλιόμετρα την ώρα με πραγματικά καταστροφική κρουστική ενέργεια!

Μία κεντρική θεωρία και ξεχωριστό χαρακτηριστικό των ΦΠΤ είναι η χρήση του άοπλου χεριού ή δευτερευόντος χεριού (
Bantay Kamay ή Live Hand). Σε αντίθεση με την μοντέρνα ξιφασκία όπου ο ξιφομάχος δεν χρησιμοποεί το άδειο του χέρι, στην τέχνη Kali ο ασκούμενος ακόμα και όταν έχει μόνο ένα όπλο (πχ. ένα ραβδί στο δεξί του χέρι) χρησιμοποιεί το αριστερό του άδειο χέρι για να ελέγξει (Control), να παγιδεύσει (Trap), να αφοπλίσει (Disarm), να μπλοκάρει (Block), να κλειδώσει (Joint Lock), να χαλιναγωγήσει (Manipulate) τα μέλη του αντιπάλου και να καταστρέψει (Destruct) νευρικούς και μυικούς στόχους!

Η κινησιολογία στα πόδια (
Footwork) γίνεται μέσω μελετημένων αποδοτικών γεωμετρικών δομών. Συνηθισμένη χρήση γίνεται με τριγωνικούς βηματισμούς, καθώς και σε κάποια συστήματα γίνεται χρήση κυκλικών και ημικυκλικών βηματισμών, όπως στα συστήματα Villabrille Kali και Largusa Kali.

Βασικές αρχές των ΦΠΤ

* Χρησιμοποιούνται μόνο δεξιότητες που αποδεικνύονται αποτελεσματικές και εύκολες να διδαχτούν.

* Διατήρηση της συνολικής στρατηγικής με απλότητα.

* Ο κάθε ασκούμενος στις ΦΠΤ διατηρεί ένα μικρό πυρήνα βασικών τεχνικών που του ταιριάζουν.

* Πολλές θεωρίες όπλων και άοπλης μάχης είναι εναλλάξιμες.

* Διατήρηση της συνεχούς ροής καταιγισμού χτυπημάτων (Overkilling).

* Χρήση σωματικής γωνιοποίησης (Zero Pressure Zoning) για την ελαχιστοποίηση των επιθέσεων του αντιπάλου.

* Επιθέσεις υπό γωνία και εκτός κεντρικής γραμμής (Centerline) του αντιπάλου.

* Επιθέσεις καταστροφών σε πρωταρχικό χρόνο στα μέλη του αντιπάλου (Defanging The Snake).

* Ο ασκούμενος στις ΦΠΤ είναι ειδήμονας στην χρήση και αντιμετώπιση κάθε πιθανού όπλου και τεχνοτροπίας.

* Ο ασκούμενος στις ΦΠΤ είναι αξιόμαχος σε άοπλες, ένοπλες και μαζικές επιθέσεις.


Υποσυστήματα εκπαιδεύσεως στις ΦΠΤ

Οι ΦΠΤ έχουν πολλαπλά πεδία-υποσυστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης, στην Ακαδημία Μαχητικής Τεχνολογίας Jeet Kune Do ο ασκούμενος ακολουθεί προοδευτικά 12 υποσυστήματα εκπαίδευσης ένοπλα (
Pananandata) και άοπλα (Pangamut) στην τέχνη Kali:

1ο Υποσύστημα: Μονό ραβδί (Solo Baston ή Garrote ή Olisi ή Yantok)
Εκπαίδευση σε μονό όπλο μεσαίου μεγέθους (πχ. ραβδί Rattan), εδώ ο ασκούμενος εξοικειώνεται κινησιολογικά, αποκτά ροή και σωστά body mechanics. Προπονητικά συνήθως χρησιμοποιούνται για λόγους ασφαλείας ραβδιά από Rattan, τα οποία, πρέπει να σημειωθεί, δεν έχουν καμία σχέση στις ιδιότητες με τα υλικά όπου κατασκευάζονται τα αληθινά μαχητικά ραβδιά, τα οποία είναι από ξύλα όπως: Kamakong, Bahi, Guava, Giho και Malaruhat. Οι ΦΠΤ έχουν ένα τεράστιο ρεπερτόριο διαφορετικών σπαθιών όπως: Kris, Barong, Kampilan, Talibong, Ginunting, Pinuti, Bolo και πολλά άλλα... Επίσης η τεχνοτροπία του 1ου υποσυστήματος περιλαμβάνει και τα εξής όπλα:
Τσεκούρι (Wasay),
Ρόπαλο (Batuta),
Σπαθί (Kalis).

2ο Υποσύστημα: Διπλά ραβδιά (Doble Baston ή Sinawali)
Εκπαίδευση σε δύο όμοια όπλα μεσαίου μεγέθους (πχ. δύο ραβδιά Rattan), εδώ ο ασκούμενος γίνεται αμφίχειρας και μαθαίνει να συνεχίζει την ροή με ακολουθίες χτυπημάτων και με τα δύο χέρια, καθώς και η δεξιότητα του χρονισμού αυξάνεται. Επίσης η τεχνοτροπία του 2ου υποσυστήματος περιλαμβάνει και τα εξής όπλα:
Διπλά σπαθιά,
Διπλά τσεκούρια.

3ο Υποσύστημα: Σπαθί και μαχαίρι (Espada Y Daga)
Εκπαίδευση με δύο ανόμοια όπλα διαφορετικής τεχνοτροπίας (πχ. ραβδί και μαχαίρι), εδώ ο εγκέφαλος καλείται ταυτόχρονα να κινεί εντελώς διαφορετικά το ένα χέρι με μικρές κοφτές κινήσεις και διαφορετικά το άλλο χέρι με μεγαλύτερες αρμονικές κινήσεις, έτσι αυξάνεται η ικανότητα του ασκούμενου για πολλαπλές εγκεφαλικές ενέργειες. Επίσης η τεχνοτροπία του 3ου υποσυστήματος περιλαμβάνει και τα εξής όπλα:
Ραβδί και μαχαίρι (Olisi Baraw),
Σπαθί και ασπίδα (Espada Kalasag),
Συνδυασμός δύο ανόμοιου μήκους ραβδιών.

4ο Υποσύστημα: Διπλά μαχαίρια (Baraw Baraw ή Daga Y Daga)
Εκπαίδευση με δύο όπλα μικρού μεγέθους (πχ. δύο μαχαίρια), εδώ ο ασκούμενος μαθαίνει να χρησιμοποιεί και τα δύο του χέρια σε συγχρονισμό, με διαφορετικές κινήσεις στο δεξί και διαφορετικές στο αριστερό. Η τεχνοτροπία προέρχεται από την Φιλιππινέζικη πυγμαχία Suntukan, συνήθως στο κυρίαρχο χέρι υπάρχει μαχαίρι μονής κόψεως και στο μη-κυρίαρχο χέρι υπάρχει μαχαίρι διπλής κόψεως. Επίσης η τεχνοτροπία του 4ου υποσυστήματος περιλαμβάνει και τα εξής όπλα:
Διπλά μικρά ραβδιά.

5ο Υποσύστημα: Μονό μαχαίρι (Baraw Kamot)
Εκπαίδευση σε μονό όπλο μικρού μεγέθους (πχ. ένα μαχαίρι), εδώ ο ασκούμενος μαθαίνει να μπορεί να εκτελεί τις ίδιες τεχνικές είτε με αριστερό, είτε με δεξί, με την ίδια ευκολία. Επίσης η τεχνοτροπία του 5ου υποσυστήματος περιλαμβάνει και τα εξής όπλα:
Μονό μικρό ραβδί,
Kerambit,
Keris.

6ο Υποσύστημα: Ραβδί παλάμης (Olisi Palad ή Dulo Dulo ή Dos Puntas)
Εκπαίδευση σε Palm Stick (μικρό ραβδί που χωράει στο μέγεθος της παλάμης), εκμάθηση σωστής στόχευσης και εύρεσης στόχων με ακρίβεια. Επίσης η τεχνοτροπία του 6ου υποσυστήματος περιλαμβάνει και τα εξής όπλα:
Μαχαίρι διπλής απόληξης.

7ο Υποσύστημα: Άοπλη μάχη (Pangamut ή Kamot Kamot ή Mano Mano)
Άοπλη εκπαίδευση σε πυγμαχία, λακτίσματα, χρησιμοποίηση αγκώνων και γονάτων, νευρικές καταστροφές, trapping σε όλο το σώμα, πάλη, κλειδώματα, χτυπήματα με τους πήχεις, με το κεφάλι κτλ. Πιο συγκεκριμένα το 7ο υποσύστημα περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία:
Panantukan (Φιλιππινέζικη πυγμαχία),
Pananjakman και Sikaran (Λακτίσματα),
Dumog και Buno (Πάλη και λαβές),
Ankab-Pagkusi και Kina Mutai (Δαγκώματα, τσιμπήματα και γδαρσίματα),
Higot
Hubud Lubud (Ασκήσεις ευαισθησίας και ελέγχου trapping).

8ο Υποσύστημα: Μεγάλα όπλα (Agwat Armas)
Εκπαίδευση σε μονό όπλο μεγάλου μεγέθους (πχ. κοντάρι) και εκπαίδευση χρησιμοποίησης μονού όπλου μεσαίου μεγέθους με δύο χέρια (πχ. βαρύ ραβδί). Επίσης χρησιμοποείται και η ασπίδα (Kalasag ή Tameng) η τεχνοτροπία του 8ου υποσυστήματος περιλαμβάνει και τα εξής όπλα:
Κοντάρι (Sibat ή Tongat),
Κουπί (Dula ή Bugsay),
Λόγχη (Bangkaw),
Λόγχη και στρογγυλή ασπίδα,
Λόγχη και ορθογώνια ασπίδα,
Λόγχη και σπαθί ή ραβδί,
Λόγχη και μαχαίρι,
Μέθοδος χρήσης δύο χεριών με βαρύ ραβδί (Olisi Dalawang Kamot) ή χρήση δύο χεριών με σπαθιά όπως Kampilan και Panabas,
Μέθοδος χρήσης δύο χεριών με κανονικό ραβδί (Dos Manos).

9ο Υποσύστημα: Εύκαμπτα όπλα (Ligas Armas)
Εκπαίδευση σε εύκαμπτα όπλα (πχ. μία δερμάτινη ζώνη, μαστίγιο). Επίσης η τεχνοτροπία του 9ου υποσυστήματος περιλαμβάνει και τα εξής όπλα:
Sarong (ύφασμα που το φοράνε στις νότιες Φιλιππίνες και στην Ινδονησία),
Ζώνη παντελονιού,
Μαστίγιο (Latigo),
Σχοινί (Lubid),
Αλυσίδα (Cadena),
Κασκόλ, μπαντάνα,
Μαντήλι (Panyo),
Nunchaku (Olisi Toyok ή Tabak Toyok),
Yo-yo,
Stingray tail (Ikog Pagi),
Balisong.

10ο Υποσύστημα: Ρίψη όπλων με τα χέρια (Tapon Tapon)
Ρίψη όπλων σε κοντινή απόσταση Short Range Projectiles (πχ. ρίψη μαχαιριών ή πετρών). Επίσης η τεχνοτροπία του 10ου υποσυστήματος περιλαμβάνει και τα εξής όπλα:
Λόγχη,
Μαχαίρι (Kutsilyong Panghagis),
Σκλήθρα ξύλου,
Καρφιά, Ακίδες,
Κέρματα,
Πέτρες,
Άμμο, Λάσπη, Χώμα,
Πιπέρι, Σκόνες.

11ο Υποσύστημα: Βλητικά όπλα (Inihagis Ng Armas ή Lipad Lipad)
Ρίψη όπλων σε μακρινή απόσταση Long Range Projectiles (πχ. βέλη, σφεντόνα). Επίσης η τεχνοτροπία του 11ου υποσυστήματος περιλαμβάνει και τα εξής όπλα:
Τόξο και βέλη (Pana),
Σφεντόνα (Pana Palad ή Tirador),
Φυσοκάλαμο (Buguhan ή Sumpit),
Πυροβόλα όπλα (Putok).

12ο Υποσύστημα: Πνευματική καλλιέργεια
Μελέτη ιστορίας, φιλοσοφίας, ηθικής, θεραπευτικών μεθόδων (Hilot), κτλ.

Το παρόν άρθρο αποτελεί αντικείμενο πνευματικής ιδιοκτησίας και διέπεται από τις εθνικές και διεθνείς διατάξεις περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Συνεπώς, απαγορεύεται ρητά η αναδημοσίευση, αντιγραφή, μετάφραση και τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά χωρίς τη ρητή προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του αρθρογράφου!

 

 

 

 

 

 

 

Εγγραφείτε στο Facebook Page της Ακαδημίας για να λαμβάνετε ενημερώσεις για τις δραστηριότητες και τα σεμινάρια που διοργανώνονται.